JufBiebie en haar collega’s

Deze week las ik een alarmerend bericht van blogcollega Mark Deckers. Mark beschrijft haarfijn hoeveel euro’s structureel minder de bibliotheekkas inkomen. Hij besluit met drie voorstellen hoe ons te wapenen tegen die tendens: 1) werk rigoureus samen, 2) maak de bibliotheek een OF/BY/FOR/ALL plek en 3) werf meer subsidies.

Ik denk daar het mijne van en heb meer extreme ideeën. Maar oké Mark, ik ga met je mee. En omdat ik graag concreet ben, doe ik hierbij de sector een aanbod om samen op te trekken. Eerst even de achtergrond.

Het aantal kinderen met een taalachterstand neemt toe. Dat is zorgelijk, omdat kinderen met een taalachterstand een groot risico lopen de laaggeletterden van de toekomst te worden. Gelukkig is dat op jonge leeftijd aan te pakken. Want kinderen die veel lezen, doen het later beter op school. Dit onderstreept het belang van vroeg (voor)lezen.

Bij de Bibliotheek AanZet zijn wij met Boekstart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school actief op honderden onderwijsinstellingen. Onze missie daar is het creëren van een structureel en stimulerend lokaal (voor)leesklimaat. Al jaren geven wij daarom trainingen, cursussen, inspiratieavonden (kenniscafés) en vooral lessen. Heel veel lessen. Dat zal bij andere bibliotheken niet veel anders zijn.

Toch merken wij dat onze lessen niet leiden tot een structureel en stimulerend (voor)leesklimaat. Om daar te komen moet er dagelijks gewerkt worden aan (voor)leesklimaat. De losse lessen ontzorgen weliswaar de professionals, maar geven hen niet de tools om het dagelijks zelf te doen. Daarom richten wij ons in onze nieuwe strategie op deskundigheidsbevordering: het trainen, coachen en faciliteren van pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Zij zijn immers altíjd aanwezig op de groep en in de klas.

“Ik heb geen inspiratie voor boeken”

Over deze koerswijziging hebben wij gesproken met kinderopvangorganisaties en pedagogisch medewerkers. Duidelijk is dat de pedagogisch medewerkers ontzorgd willen worden tijdens hun voorlees-/taalactiviteiten. Er is een chronisch gebrek aan tijd en met name voorbereidingstijd. En zelfs mét genoeg tijd is het moeizaam een goed boek te vinden en daar kwalitatieve verwerkingsopdrachten bij te verzinnen die de taalontwikkeling stimuleren. Helemaal omdat deze opdrachten moeten aansluiten op de pedagogische doelstellingen en het diverse niveau van de groep. In de regel ontbreekt het hen aan vakkennis.

“Hoe maak ik (voor)lezen leuk?”

De toekomst

Om te komen tot een toekomstgerichte dienstverlening, zijn we gaan prototypen. We stuurden lesbrieven bij actuele titels om de voorleesactiviteiten interactief en kwalitatief te maken. Maar ook deze dienst was onvoldoende structureel stimulerend. We voorzagen niet in de behoefte om ‘op ieder moment van de dag een la open te trekken met kant-en-klare-inspiratie’. Ondertussen stijgen websites als JufSanne.com en JufMaike.nl in populariteit en weten zij duizenden leerkrachten op hun wenken te bedienen. Maar deze ‘juffen’ zijn niet expliciet gespecialiseerd in leesplezier en taalontwikkeling.

Daarom riepen we een online, on demand jeugdspecialist in het leven. Oftewel: Leesnet. Leesnet is een online platform met deskundige content rondom jeugdboeken dat bijdraagt aan een kwalitatief goede taal- en leesbevordering. De recensie wijst de gebruiker op het soort boek en het niveau. En dankzij de deskundige verwerkingssuggesties sluit Leesnet aan op de dagelijkse praktijk, de pedagogische doelstellingen en verhoogt het de kwaliteit van het taal- en voorleesaanbod. Het is een schatkist van (voor)leesmateriaal.

De realiteit

Oké: met één titel is Leesnet nog ver verwijderd van de status schatkist. Daarvoor moet het prototype meer gevalideerd worden en groeien in aanbod. Helaas kunnen wij dat bij AanZet niet zelf. Gelukkig was NBD Biblion bereid om samen het Business Model Canvas en Value Proposition Canvas uit te werken. Wij hebben nu meer helder op papier wat de klantbehoeften zijn, hoe wij die oplossen, welke partners wij nodig hebben, wat de kosten zijn en welke inkomsten gegenereerd kunnen worden. Dat geeft ons munitie om ermee de boer op te gaan.

Het is namelijk van belang dat de bibliotheek zich óók online positioneert als deskundige op het gebied van leesplezier en taalontwikkeling. Niet als substituut voor Boekstart of DBOS, maar als uitbreiding op. Daar is vraag naar. Wij zijn gewoon nog fysiek in de buurt, bijvoorbeeld bij het begeleiden van (voor)leesbeleid en -plannen, het trainen van de (voor)leescoördinatoren en voor verdere ondersteuning. Maar wij zijn er ook bij online. Instant.

Dat hoeft niet per se met Leesnet. Voor mijn part wordt het JufBiebie, Boekstartonline of Onlinebibliotheekopschool. Graag zelfs!

Daarom, beste collega’s, vraag ik jullie wie de handen ineen wil slaan. Openbare bibliotheken, POI’s, de KB, wie dan ook, wij doen het graag samen. Hoe rigoureuzer, hoe beter. Dat vergroot zeker de kans op subsidies.

2 gedachtes over “JufBiebie en haar collega’s

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s