Het abonnement gaat dood, leve het abonnement!

Netflix, Videoland, NPO Start Plus en Spotify.

Kijkt u trouwens niet gek op als binnenkort ook chocolade in dit rijtje staat. Want bij Tony’s Chocolonely hebben ze sinds vorige week de vacature Tony’s Chocosubscription Manager. Bij Tony’s zetten ze blijkbaar in op Chocolade als een service (CAAS). Een chocoladeabonnement. Ik ken wel iemand thuis die alleen al astronomisch blij wordt van de naam.

Tony’s chocoladeabonnement is geen geval op zich. Nike lanceerde vorige week bijvoorbeeld haar Nike Adventure Club, een abonnementsformule voor Nikey kinderschoenen. De service richt zich op (ouders van) kinderen van 2 tot ongeveer 10 jaar. Handig, voor als kinderen snel uit hun maat groeien en ouders steeds op zoek moeten naar nieuwe schoenen. Je kan kiezen voor 12 paar schoenen per jaar voor 50 dollar per maand, 6 paren per jaar voor 30 dollar per maand of 4 paren per jaar voor 20 dollar per maand. Als het tijd is voor een nieuw paar, stuur je de oude gewoon terug en wordt het gedoneerd of gerecycled.

Abonnementisering

Onderzoek van de ING in 2018 toonde al aan dat we veel geld uitgeven aan abonnementen. In Europa spenderen we gemiddeld 5 procent van alle bestedingen aan abonnementen. Pakweg 130 euro per maand. Jaarlijks is de Europese markt voor digitale abonnementen zoals muziek en video goed voor 30 miljard euro. Hoe jonger de doelgroep, hoe groter het groeipotentieel. En volgens de ING zet de ‘abonnementisering’ zich de komende jaren alleen maar door.

Die prognose moet ons, bibliotheken, op zijn minst verontrusten. Mensen nemen steeds meer abonnementen, maar steeds minder mensen houden hun biebabonnement. De KB wijt die structurele daling aan de toenemende ontlezing van traditionele tekstmedia (boek, krant, tijdschrift). Je zou dus zeggen dat de tijd is voor een ander soort abonnement.

Als men steeds minder bij de bibliotheek blijft voor het boek, waarvoor dan wel?

BHAG

Eerder hield ik al een pleidooi voor een andere benadering van onze klantrelatie. De huidige bieb-lid-relaties zijn in het bijzonder gericht op BAAS (boek als een service). Kijk de abonnementen van een willekeurige bieb er maar eens op na. Ze promoten voornamelijk het boek.

Bij de Bibliotheek AanZet willen wij onze leden een bredere ervaring bieden. Niet alleen hebben wij sinds dit jaar een gratis abonnement, ook geven alle abonnementen (exclusief) toegang tot onze computers, de kennisbank en (korting op) bepaalde activiteiten. In mijn ogen is dat slechts het begin.

In onze online strategie hebben wij een Big Hairy Audacious Goal opgesteld. Een soort radicaal, enthousiasmerend, maar bijna onhaalbaar doel. Die luidt: “Alle inwoners van onze regio starten een succesvolle persoonlijke ontwikkeling bij de Bibliotheek AanZet.”

KAAS

Met alleen het boek realiseren we dat doel niet. Ik zet liever mijn geld in op KAAS. Kennis als een service. Die term liet ik al vallen een vorig blog. Ik geloof heilig dat daar ergens een groeimarkt schuilt voor bibliotheken. Waarom? Nederland heeft miljoenen kenniswerkers, voor wie hun kennis hun spierkracht is om geld te verdienen. En er is een kennisexporteconomie. Tel daarbij op dat door allerlei technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen een deel van de kennis achterhaalt raakt en je weet dat mensen een leven lang moeten leren en ontleren.

Dus is er een blijvende behoefte aan zelfontwikkeling. En dus aan toegang tot informatie. Maar het op eigen houtje filteren van de juiste informatie is ook in het digitale tijdperk geen vanzelfsprekendheid. Uit zeer recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders het erg lastig vinden om podcasts te vinden passend bij het moment. Er ‘is er zoveel’. Bovendien leven we in een pre-deepfakes tijdperk en kunnen we nu nog anticiperen op deepfakes.

Of het nu gaat over hoogbouwarchitectuur, plastic footprint, fysiotherapie, basisinkomen of robotica, de bibliotheek kan nog steeds (of misschien wel wéér) op grote schaal dé toegangspoort zijn tot betrouwbare en actuele informatie. Digitaal én lokaal. Persoonlijk.

Onderzoeken

Hoe kunnen bibliotheken studenten en kenniswerkers op hun wenken bedienen met relevante collectie ten behoeve van ieders persoonlijke ontwikkeling? Hebben zij behoefte aan een zelfontplooiingsbundel? Wat voor content zit daar in? Gecureerd of algoritmisch? Iedere dag? Vers geleverd op WhatsApp? Hoeveel geld heeft men daar voor over?

Netflix, Videoland, NPO Start Plus, Spotify, chocolade en KAAS. Ik zie het rijtje al helemaal voor me. En mijn vriendin waarschijnlijk ook. Het lijkt me in ieder geval een mooie onderzoekstocht waard. Naar KAAS dan. Welke bieb doet met mij mee? Contact mij via rcapelle[at]debibliotheekaanzet.nl.

Advertenties

2 gedachtes over “Het abonnement gaat dood, leve het abonnement!

  1. Een goede analyse Ronald en mooi te zien dat jullie op dit moment een gratis abonnement aanbieden. Eindhoven gaat daar i.s.m. de Brainport-bibliotheken binnenkort ook mee aan de slag, ik heb mijn collega’s al verzocht even contact met jullie te leggen over het hoe & wat en de effecten van zo’n gratis abonnement. Voor wat betreft een herziening van onze abonnementsstructuur, ik blijf daar graag met je over nadenken. In Eindhoven hebben we met Verse Leeswaren al flink geëxperimenteerd met eigentijdse abonnementsvormen en we moeten daar niet mee stoppen, omdat de huidige betaalde (lees)abonnementen in populariteit afnemen, moeten we onze ontdekkingstocht naar nieuwe verdienmodellen blijven vormgeven.

    1. Thanks! Ik moest inderdaad denken aan het Verse Leeswaren concept. Hulde dat jullie het lef hebben gehad om een nieuwe weg in te slaan en met dat concept te experimenteren. Zekerheid van slagen heb je natuurlijk nooit, datzelfde geldt voor het concept hierboven. Maar zolang we niet op zoek gaan naar nieuwe relaties en businessmodellen, verandert er niets aan de ingezette daling.
      En suc6 Eindhoven met het onderzoek naar gratis abonnementen. Wij staan natuurlijk open om onze ervaringen te delen. Spreek je!

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s