Een eerste panorama van de virtuele vestiging

De naam ‘virtuele vestiging’ is sinds een paar jaar verbonden aan dit blog en diens blogger van dienst. Een digitale bibliotheekvestiging die 24/7 open is. Het is een vergezicht waar we bij De Bibliotheek AanZet aan bouwen. Om dat te realiseren maken we onder andere gebruik van het Virtueel Bibliotheek Platform, een schaalbaar webplatform voor bibliotheekorganisaties. Op deze collectieve infrastructuur kunnen bibliotheken autonoom én gezamenlijk ontwikkelen. Hoe meer bibliotheken meedoen, hoe sneller onze inwoners de beleving van een virtuele vestiging in hun broekzak, aan hun pols of op de keukentafel hebben.

Maar wat is dan dat vergezicht?

Daar hebben wij vorig jaar met Hoppinger, Probiblio en de bibliotheken uit de Brainport regio een soort panoramische schets van gemaakt.

Om de korte- en langetermijnambities te bereiken, markeren we drie horizons. In het bijzonder wordt gelet op de vraag vanuit de markt en ontwikkeling van de organisatie die dit moet ondersteunen. Nog tijdens het werken aan een horizon zorgen we voor een doorkijk naar de toekomst en experimenteren we met functionaliteiten uit de volgende horizon. Zo blijven we continu leren en innoveren. Een voorwaarde voor digitaal leiderschap!

Wij zijn benieuwd wat u van de drie horizons vindt. Vuur er eens op. Waar heeft u vraagtekens bij? Waarin slaan we een plank mis? Welke waarden, onderdelen, trends en technologieën mogen echt niet ontbreken? Waarin wil u samen met ons in optrekken? Welke mensen kunnen ons helpen bij een schetsversie 2? Of het realiseren van de horizons?

Wij verbreden graag ons blikveld om de koers scherper te stellen.


HORIZON 1 – NAADLOOS ZOEKEN EN VINDEN (1 Á 2 JAAR)

Horizon 1 gaat het om het optimaliseren van huidige processen, diensten en producten. De nadruk ligt op procesinnovatie (operational excellence) en ontwikkelingen richten zich op daar waar de bibliotheek nu succesvol mee is en inkomsten mee genereert.

Gebruikersfunctionaliteit

De virtuele vestiging inspireert langs alle maatschappelijk functies van de bieb. Het wordt gepresenteerd in een naadloze integrale zoek- en vindervaring. De gebruiksvriendelijkheid stijgt daarmee aanzienlijk ten opzichte van bestaande oplossingen.

De contouren van platte website naar een interactief platform worden steeds meer zichtbaar. Met behulp van de intelligente Bookarang technologieën worden bezoekers op maat geholpen met titels die bij hen passen. Deze functionaliteiten zijn zichtbaar op de website, in de vestigingen en per mail. Door het koppelen van het Smart Marketing Platform zijn gebruikers beter in beeld en worden zij via geautomatiseerde marketingcampagnes gerichter bereikt voor relevante inspiratie.

Om een leven lange ontwikkeling te faciliteren, leert de bibliotheek steeds meer over de gemeenschap. Op de website worden lokale interesses in kaart gebracht en kunnen inwoners en partners zich abonneren/aansluiten op interessegebieden. Ook kunnen zij aangeven of zij een actieve bijdrage willen leveren binnen een thema. Dit geeft community librarians de mogelijkheid om vraaggericht te programmeren en in samenwerking met de gemeenschap programmering tot stand te brengen. Zo kan de bieb voor allerlei (hetero en homogene) groepen, subculturen en gemeenschappen op grotere schaal een leven lang leren faciliteren. 

Data gedreven (samen)werken

Aan de achterkant krijgt de bibliotheek – door een resultaatgerichte manier van werken – grip op de input en impact. Relevante data zijn inzichtelijk voor medewerkers. Op basis van hun inzichten is het mogelijk om samen met bezoekers het aanbod, de kanalen, de processen en de relaties te optimaliseren voor een groter succes.

Niet in de laatste plaats is de succesvolle adoptie te danken aan de groeiende digitale vaardigheden van bibliotheekmedewerkers. Dankzij hen vinden ook bezoekers vaker de weg naar de virtuele vestiging.

In deze fase is het fundament gelegd om het Virtueel Bibliotheek Platform op te schalen voor de early adopters in de bibliotheeksector, zodat er landelijke samenwerking ontstaat.


HORIZON 2 – DE KENNISCOMMUNITY (3 Á 5 JAAR)

Horizon 2 richt zich op bekende technologieën, maar die nieuw zijn voor de organisatie. Ook de markt en klanten zijn nieuw voor bibliotheken. De focus in deze horizon ligt op het – in andere marktsegmenten – ontdekken van nieuwe business modellen. Met businessmodelinnovatie wordt daadwerkelijk een stap gezet buiten de bestaande dienstverlening.

Persoonlijke inspiratie

De virtuele vestiging biedt op een privacyvriendelijke manier gepersonaliseerde inspiratie. Een online leerplatform en de discovery (ontdekken en verrassen) zijn benaderbaar achter de inlog, waardoor het voor de bibliotheek een persoonlijke ervaring kan bieden. Het voelt voor de bezoeker als een ‘third place’, waarbij de bezoeker zowel in staat is kennis en kunde te komen brengen als te consumeren. Deze ontwikkeling past naadloos bij de ontwikkeling van de community library. In deze fase staat ontmoeting, ondersteuning en lokale betrokkenheid centraal.

Inhoud van de platform functie

De virtuele vestiging is een zeer toegankelijke digitale omgeving waarin de platformfunctie centraal staat: inwoners en partners produceren (ook) zelf content en activiteiten. De bibliotheek zélf is de spil in het netwerk rond zelfredzaamheid en een leven lang leren. Zo worden over allerlei onderwerpen bijeenkomsten en cursussen georganiseerd. Via curatie, recensies en rankings helpt de gemeenschap elkaar bovendien bij het vinden van passende en betrouwbare content. Communities – zoals leesclubs – ontmoeten elkaar digitaal en in de bibliotheek. Ook partners in het sociale domein maken deel uit van de communities. De bibliotheek is voor de inwoners de verbinder en zorgt dat informatie van deze partners op een slimme manier tot hen komt.

Diensten

Ook de functionaliteiten van de fysieke vestigingen – zoals het lenen van boeken – haken in op de behoeften in de digitaliserende samenleving. Zo kunnen reserveringen tegen betaling snel worden thuisbezorgd. Specialistische hulp krijgt men via chat en men kan online en in de bibliotheek een afspraak plannen met een bibliotheekmedewerker en/of specialist. De bezoekers hebben de beleving van een virtuele bibliotheekvestiging letterlijk 24/7 binnen handbereik. In die virtuele vestiging beleven zij een gelijkwaardige vorm van interactie en betrokkenheid. Zij profiteren van de lokale verbinding en de schaalgrootte die bibliotheken bieden.

Voor bibliotheken is het mogelijk om op basis van data en gebruikers gegenereerde content nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.


HORIZON 3 – DE SLIMME DIGITALE ASSISTENT (5 Á 8 JAAR)

Horizon 3 is de verre toekomst en draait om disruptieve innovatie. Voor deze vorm van innovatie is ondernemerschap vereist, omdat grotere kansen maar ook risico’s bestaan. Daarom ligt de focus in deze horizon op leren wat werkt. Technologie en oplossingen zijn namelijk zo goed als onbekend en het kan ook gaan om – nu nog – volledig onbekende markten of klantgroepen. Ontwikkelingen in deze horizon kunnen in potentie een grote impact hebben op de bibliotheeksector.

Proactief, veilig, betrouwbaar, persoonlijk en vriendelijk

De personificatie van de virtuele vestiging is de slimme digitale assistent die inwoners op maat helpt bij persoonlijke ontwikkeling. Dit gebeurt in het persoonlijke leer- en inspireerplatform. Net als Siri, Cortana en Alexa is deze assistent te integreren in andere diensten en heeft het allerlei verschijningsvormen.

Het onderscheidend vermogen is dat deze assistent veilig en privacyvriendelijk is. De crowd waarborgt de open standaarden, transparantie, onafhankelijkheid en betrouwbaarheid, net als bij de blockchain. De virtuele vestiging is naadloos geïntegreerd in de fysieke bibliotheekomgeving en ook voor (lokale) partners te integreren in hun dienstverlening. Er ontstaat in deze fase een bibliotheek die ‘omnichannel’ diensten en producten verzorgt. Bezoekers worden bijvoorbeeld herkend in de virtuele vestiging én als zij een bibliotheekgebouw binnen wandelen.

Ten opzichte van horizon 2 wordt de gebruiker proactiever meegetrokken in (latente) behoeften. Zo helpt de bibliotheek effectiever met leren, ontmoeten, verwonderen en inspiratie doordat het de gebruiker beter kent. De informele/non-formele leerontwikkeling wordt zichtbaar gemaakt met open badges.

Partners

Openbare bibliotheken, POI’s, KB en leveranciers dragen gezamenlijk bij aan de totstandkoming van deze fase en slaan de handen ineen om vanuit klant- en organisatiewaarde continu de beleving, processen en functionaliteiten te optimaliseren. De functionaliteiten helpen ook partners (zoals gemeenten) met het effectief bepalen van doelgroepen en het meten van impact.


❤️ In samenwerking met Hoppinger, Probiblio, bibliotheken Brainport regio

Verse blogs direct in je mailbox ontvangen? Abonneer je via het menu.

3 gedachtes over “Een eerste panorama van de virtuele vestiging

  1. Misschien lees ik er overheen Ronald, maar zit in de functionaliteit die je benoemt in horizon 1 ook het tippen van leners/gebruikers op lezingen en andere activiteiten die op basis van hun leengedrag of juist andersom op basis van het bezoek aan bepaalde activiteiten lees/luister/kijktips? Dat zou het naar mijn idee nog sterker maken en hoop ik al jaren dat het medewerkers van onze bibliotheek lukt om op die manier cross-over onze leners en bezoekers te bedienen. Nog niet gelukt overigens ;-) Het lijkt nu nog te arbeidsintensief maar met goede metadatering van de catalogus maar ook van activiteiten zou daar volgens mij een flinke slag in te slaan moeten zijn.

    1. We zijn dit jaar nog bezig het Smart Marketing Platform (dus CRM en marketing automation) te implementeren + onder de knie te krijgen. Dat maakt het mogelijk om op basis van activiteit relevant aanbod te sturen. In de organisatie hebben we dus eerst stappen te zetten. Bovendien willen we marketing bedrijven met respect voor ieders privacy. Ben het met je eens Erna dat dit echt waarde toevoegt.

      Ik denk trouwens ook dat de premissie van ‘gemetadateerde dienstverlening’ lastiger is dan het misschien lijkt. Heel weinig mensen gaan ‘aan’ op ons aanbod van 160 online cursussen. De kunst zit ‘m in het ontdekken dat iemand een passie heeft voor fotografie om vervolgens boeken, e-books en een online cursus voor te schotelen. Maar een gerichte online cursus is nu lastig om geatomatiseerd aan de man te brengen.

      Waar wij bij AanZet naar toe willen, is dat we je ook in contact brengen met gelijkgestemden of mensen waarvan je kan leren. En dat zij samen een activiteit in de bieb organiseren om ons aanbod te verrijken. Over ‘flinkse slag’ gesproken. Daarom denk ik niet dat dit in de eerste horizon geregeld is.

      Wat is jullie aanpak om cross-over onze gebruikers te helpen naar relevant aanbod? Ben benieuwd!

    2. Dag Ronald, bij ons blijft het cross-over denken en aanpakken nog wel een beetje hangen in de ideefase. En als er cross-over advies wordt gegeven is dat vaak op basis van de kennis van de betreffende medewerker. Ook nog heel wat werk te verzetten bij ons dus ;-) Overigens hoop ik dat onze collectioneur binnenkort start met een scholing bij ProBiblio, al vonden die ons ‘de usual suspect’ en wilden ze graag ook andere bibliotheken hebben.

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s