Nederland_netwerk

Het begin van een revolutie

Alle Nederlanders starten een succesvolle persoonlijke ontwikkeling bij de bibliotheek.

Dat is de droom bij de Bibliotheek AanZet. Een uitdagende horizon, als je het mij vraagt. Onbegonnen werk, zeggen anderen. Maar zonder lef bouw je geen droom.

Sinds 2018 prijkt deze ambitie – gericht op 500.000 inwoners in onze regio – bovenaan onze digitale strategie. Het is de horizon van onze virtuele vestiging en onze website, die wij samen met onze digitale partner Hoppinger hebben geschetst. Hoppinger is een 85-koppige club van strategen, designers, programmeurs en marketeers die meebouwt aan onze digitale transformatie. Wij doen dat samen, omdat wij veel van deze expertises niet vast in huis kunnen halen.

Digitaal meebewegen

Eind 2018 hebben wij met succes onze huidige website gelanceerd. Een eigen websiteplatform, los van de WaaS. De belangrijkste impuls is dat we nu zelf aan het stuur zitten, zodat we snel kunnen inspringen op veranderingen. Dat is volgens ons noodzakelijk om maatschappelijk relevant te blijven. Een grote groep van onze gebruikers leeft namelijk onlife. Hun offline en online werelden lopen dwars door elkaar heen. Onze online dienstverlening moet continu meebewegen met die belevingswerelden.

Daarom bieden wij als toplaag een moderne gebruikerservaring in onze eigen huisstijl. Het ultieme streven is een frictieloze ervaring die zich meet met de ervaring op Netflix, Spotify, BOL en Google. Want de nieuwe norm die deze spelers voorschrijven, zorgen ook bij onze bezoekers voor hogere verwachtingen.

De basislagen van het platform vormen een top notch infrastructuur waarmee we lang vooruit kunnen. Het is voor ons belangrijk dat deze infrastructuur open en interconnectief is. Een toekomstgericht platform moet namelijk standaard kunnen samenwerken met andere platforms, zoals een uitleen-, CRM-, ticketing-, narrowcasting- en mailingsysteem. Alleen dan kunnen wij de komende jaren de online maatschappelijk-educatieve bibliotheek écht op de kaart te zetten.

Het eerste jaar boekten we direct groei. Waar het aantal bezoeken aan onze fysieke vestigingen in 2019 met 1% steeg ten opzichte van 2018, schoot het bezoek aan de website met 49% omhoog! Een verdubbeling van wat we ons ten doel hadden gesteld. En het plafond is nog lang niet bereikt. In de eerste vijf maanden van dit jaar groeiden we al met 20% ten opzichte van deze periode in 2019. Ook werken we aan doelstellingen rondom online inschrijvingen, uitleningen, ticketverkoop, SEO en imagoverandering. Deze doelstellingen helpen ons uiteindelijk bij het realiseren van allerlei maatschappelijke effecten in onze gemeentes.

Samen innoveren!

Terug naar onze droom. Wij willen dat meerdere openbare bibliotheken van onze investeringen kunnen profiteren en het platform kunnen hergebruiken. Daarom is het platform schaalbaar ontwikkeld. De potentie van deze schaalbaarheid is enorm!

Nu is het moment aangebroken om het platform open te stellen. Waarom? Wij geloven heilig in samenwerken. Met 100% behoud van autonomie en snelheid – en doelgericht gebruik maken van elkaars kennis, capaciteit en opgaves. Een voorbeeld: meerdere aangesloten bibliotheken willen een chatbot realiseren. Zij dragen in dat geval gezamenlijk de kosten van deze functionaliteit. Maar is er slechts één bibliotheek die een chatbot wil? Dan hebben zij gewoon de mogelijkheid om deze zelf te laten ontwikkelen. Best of both worlds! En na de realisatie kunnen andere aangesloten bibliotheken tegen minimale kosten deze chatbot integreren op hun eigen platform.

kb_store

Ruim drie jaar terug schreef ik een ode aan de App Store: een wereldwijd platform waarop organisaties en hobbyisten kunnen innoveren. Bottom-up zorgen zij met hun apps voor bomvolle winkelschappen. Iedere app vergroot de waarde van het platform. Ik schreef dat zoiets er ook voor bibliotheken moest komen.


Die Bibliotheek App Store is nu werkelijkheid! Alle ontwikkelingen op het websiteplatform komen direct beschikbaar voor alle deelnemende bibliotheken. Lokale innovatie, landelijk schalen!

Hoe werkt het?

Hoppinger is als vaste outsourcingspartner de gezamenlijke one stop shop. Zij beheren het complete platform en zorgen dat het voldoet aan de laatste eisen op het gebied van toegankelijkheid, privacy en veiligheid. Ook ontwikkelen zij de nieuwe functionaliteiten die bibliotheken wensen.

Er wordt voor iedere bibliotheek een eigen kopie getrokken van de infrastructuur. De hele architectuur, alle ontwikkelde paginatemplates en alle functionaliteiten komen in één klap beschikbaar. Ook de vormgeving kan gerecycled worden, maar bibliotheken kunnen ook een ontwerp laten maken in de landelijke huisstijl of een eigen huisstijl. In de toplaag kan iedereen het zo bont maken als zij zelf willen.

Interesse gewekt?

De afgelopen jaren heeft het MT en het digitaal team van de Bibliotheek AanZet geïnvesteerd in digitale transformatie. Maar een Bibliotheek App Store bouw je niet alleen. Alleen samen komen we tot maximale beweging in bibliotheekland. Want hoe meer bibliotheken aansluiten, hoe minder individueel budget nodig is om de komende jaren tot grote (gedeelde) digitale prestaties te komen.

Op dit moment zijn wij al met meerdere bibliotheken in gesprek om een digitale alliantie te vormen. Natuurlijk zijn we op zoek naar meer! Ben je geïnteresseerd? Stuur ons een mail naar rcapelle[at]debibliotheekaanzet.nl.

Verse blogs direct in je mailbox ontvangen? Abonneer je via het menu.

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s