3 (+1) lessen van de rijkste mens op aarde

Dit jaar werd Jeff Bezos, oprichter van Amazon, de rijkste mens op aarde. Amazon kent u ongetwijfeld als online boekhandel, maar is tegenwoordig één van ’s werelds grootste online retailers.

In de VS heeft het concern een zeer dominante positie verworven in het dagelijks consumentenleven. Zo’n 100 miljoen mensen hebben € 100 per jaar over voor een Amazon Prime bundel. Klanten kunnen voor dat bedrag gratis Amazon producten laten verschepen, gratis in 1 uur (!) hun Amazon boodschapje thuis laten bezorgen, Prime Video (á la Netflix) kijken, Amazon Music (á la Spotify) luisteren en ze hebben recht op allerlei kortingen bij de vele dochterbedrijven. Een uniek staaltje loyaliteitsprogramma..

Maar ook in de (digitale) boekenmarkt timmert Amazon grondig aan de weg. De online boekenverkoop gaat onverminderd verder en de aparte bundels voor Kindle (e-books) en Audible (luisterboeken) zijn ongekend populair. Het bedrijf vaart er wel bij. Bijna 50 procent van alle (e-)boekverkoop in de Verenigde Staten komt tegenwoordig van Amazon.

Intussen is er niet alleen beweging in het digitale imperium. De Amerikaanse gigant investeert sinds een aantal jaren in stenen. En dat mag je gerust een trendbreuk noemen. Er zijn nu 15 boekenwinkels in de Verenigde Staten. Winkels die niet bepaald op de traditionele boekhandels lijken. De aanpak van Amazon is anders. Dit is wat wij daar als bibliotheken van kunnen leren:

1. Zorg voor een belachelijk extreme focus op de eindgebruiker

Jeff Bezos luistert naar zijn klanten en weet daardoor wat zij willen. Hij zorgt dat hij daar is waar zijn klanten willen zijn en biedt hen dat wat zij op die plek nodig hebben. Op het Kindle platform kun je daarom in een handomdraai e-books lezen. En heb je even geen zin om te lezen of kruip je achter het stuur om naar werk te rijden? Dan kun je gewoon in luisterboekmodus verder gaan op de bladzijde waar je bent gebleven. Precies wat je op dat moment nodig hebt.

Maar Amazon voorziet dus ook offline in gebruikersbehoeften. De website helpt lezers vóóral bij het gericht kopen van een boek. De online klant weet namelijk welk boek hij/zij zoekt en gaat recht op het doel af. Maar tegelijkertijd is de online catalogus niet het beste medium om even lekker rond te neuzen, te bladeren en nieuwe boeken te ontdekken. Volgens Amazons klanten kan geen online beleving tippen aan het ontdekken van boeken in de boekhandel. Daarom opent Amazon winkels. Winkels die klanten in twee geliefde behoeftes tegemoet komt: het ontmoeten van mensen en het ontdekken van boeken.

2. Help klanten in het ontdekken van boeken 

En maak het leuk! Probeer eens wat anders. In de Amazon winkel staan de boeken met hun borst vooruit in de kasten. Daardoor blijft er veel minder ruimte over. Amazon ziet dat echter niet als een probleem. Sterker, het is een oplossing. Naar verluidt zijn er via Amazon.com bijna 2 miljoen boeken te koop. De keuze is zo groot dat bezoekers daar overweldigd raken. Een beperkte fysieke ruimte dwingt Amazon een selectie te maken uit haar eindeloze collectie, waardoor de aantallen behapbaar worden voor de klanten.

De boekenwinkels zijn een ontdekkingsbelevenis op zich. Met allerlei originele categorieën, adviezen en verzamelingen doet Amazon haar best je tijdens je bezoek te verrassen. Of het nu aan de hand van “Staff Picks”, “Fiction Top Sellers in New York”, “100 Books to Read in a Lifetime”, “Highly Rated Books About Books”, “Gifts for the Gamer” of “Recent Childrens Books of the Month” is, Amazon maakt boeken ontdekbaar door ze in een sprekende context te plaatsen.

3. Maak de mede-lezers zichtbaar

Amazons klanten verlangen naar het ontmoeten van mede-lezers. Voor Jeff Bezos is dat voldoende aanleiding om te experimenteren met lokale Amazon winkels. De winkel is een plek waar je lezers uit de online community tegen het lijf loopt.

Een andere manier waarop mede-lezers uit de anonimiteit worden gehaald, zijn de peer-2-peer-reviews. Eén van Amazons goudmijnen is namelijk Goodreads. Goodreads is een sociaal medium waarop miljoenen lezers actief bijhouden welke boeken zij hebben gelezen en welke boeken zij nog graag willen lezen. Bovendien laten zij recensies achter. Deze digitale recensies zijn een onmisbaar wapen in de fysieke winkel. De – vaak intieme – verhalen geven bezoekers een persoonlijke context over het boek en blijken voor anderen vaak een argument het boek ook te willen lezen.

Als klap op de vuurpijl zet Amazon ook de data in die zij genereert uit de Kindle app. Amazon weet welke passages goed worden gelezen en vaak gearceerd zijn. Met populaire citaten worden nieuwsgierige bezoekers over de streep getrokken. Ook worden de zogeheten “Page Turners” uitgestald. Dit zijn boeken die lezers in maximaal drie dagen hebben uitgelezen.

 

Wat Amazon knap doet is de online wereld inventief verbinden met de fysieke. En natuurlijk ook andersom. De winkel is één grote etalage voor de Kindle e-reader. Niemand loopt de winkel uit zonder te zijn gewezen op de online bibliotheek. Het is de ultieme dans tussen de fysieke en de online collectie. De dans waar veel bibliotheken van kunnen leren.

 

Bron: Een Podcast over Media S02E03

Advertenties

2 gedachtes over “3 (+1) lessen van de rijkste mens op aarde

  1. Interessant stuk.
    Wat je verder ook denkt over de macht van grote spelers als Amazon, er valt voor bibliotheken zeker wat van ze te leren.

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s