stevejobs

De KB store

In 2008 bracht Apple de iPhone 3G en de tweede generatie iPod Touch op de markt. Hoewel hen dat bepaald geen windeieren zal hebben gelegd, waren die twee uitvindingen niet eens de grootste doorbraken van dat jaar. Steve Jobs lanceerde in 2008 namelijk ook de App Store, een winkel met 500 apps – waaronder Facebook – klaar om geïnstalleerd te worden op miljoenen telefoons en iPods.

Tot die tijd stonden de gejailbreakte telefoons van slimme techneuten al snel vol met zelfgemaakte houtje-touwtje apps: vaak even beveiligd als een dichte deur met de sleutel nog in het slot en bovendien net zo vaak verdwaald van enige esthetische verantwoording. Jobs en co zagen dat zij deze bottom-upbeweging niet konden tegenhouden en zetten koers naar een wereldwijd iOS-platform; het openen van de App Store en het vrijgeven van een SDK, de Software Development Kit. Die kit stelde third party techneuten en designers in staat om zelf apps te bouwen voor de iPhone en iPod. En de App Store? Die bracht de DIY-beweging een winkel om hun product te verkopen of gratis weg te geven.

Deze omgeving was volkomen anders dan het wilde westen vóór de komst van de iOS winkel. Vanaf nu bood Apple een oneindige bibliotheek van apps aan, inclusief richtlijnen, handleidingen, componenten en een community om zélf die bibliotheek te vullen. Ook richtte het Amerikaanse bedrijf een ballotagecommissie voor apps op. Ingediende apps worden uitvoerig getest door Apple voordat ze in de schappen van de App Store belanden. Zo bewaakt Apple de kwaliteit van haar producten, biedt het de wereld de kans om hun platform te laden én stimuleert het échte innovatie vanaf onderaf.

Dit App Store model lijkt mij een uitgelezen kans om radicale innovatie in de bibliotheekwereld eindelijk goed op gang te krijgen. De Koninklijke Bibliotheek vervult momenteel in dit innovatiecircuit een dubbelrol: enerzijds een coördinerende rol en anderzijds een eigenstandige rol voor de innovatie van de landelijke digitale openbare bibliotheek (bron: kb.nl). Die coördinerende rol zou perfect aansluiten op de rol van Apple: het faciliteren van een open platform, het uitvoeren van een kwaliteits- en veiligheidscheck en het beschikbaar stellen voor gebruik van openbare bibliotheken en hun gebruikers.

De WaaS (website as a service) zou volgens dit principe veel beter tot zijn recht komen. Lokale bibliotheken zouden op basis van uniforme richtlijnen zelf functionaliteiten kunnen bouwen en die indienen bij de KB. Uiteraard in een open ecosysteem van API’s die worden beheerd door de KB. De KB blijft dus verantwoordelijk voor de veiligheid en privacyvriendelijkheid van deze dienst.

Sta bibliotheken (en mogelijk ook burgers) toe om te spelen met toepassingen, als het aanbod e-books. Zo groeit de WaaS uit tot een platform van bottom-up ontwikkelde bouwstenen die tevens verkrijgbaar zijn voor collega openbare bibliotheken. Lokale innovatie, landelijk schalen.

Laat het platformdenken maar beginnen! Wil de Steve Jobs van de bibliotheekwereld opstaan?

2 gedachtes over “De KB store

  1. Helemaal mee eens! Biedt een platform en de communities ontstaan vanzelf! Vraaggestuurde doorontwikkeling in plaats van aanbodgericht!

Ik ga graag hier het gesprek aan. Schrijf een reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s